سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرح صنعتی

 طرح صنعتی

 

اصالت طرح‌های صنعتی ثبت شده در اداره ثبت:

در ثبت طرح‌های صنعتی فرض بر این است که طرح مورد نظر کپی نبوده و اصیل باشد. بنابراین تنها در صورتی گفته می‌شود که یک طرح صنعتی اصل نیست که کپی بودن آن ثابت شود.

طرح قابل حمایت چه ویژگی دارد؟

جهت اینکه از یک طرح صنعتی حمایت شود؛ این طرح باید جدید و اصیل بوده یا حداقل یکی از این دو ویژگی را داشته باشد.

ثبت طرح صنعتی چیست؟

بر اساس ماده 20 قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، باید بدانید که هر ترکیبی از خط‌ها یا رنگ‌ها و اشکال سه بعدی تولید شده با استفاده از خطوط و رنگ‌ها یا بدون وجود آن‌ها را که باعث تغییر شکل یا ترکیب یک محصول شود طرح صنعتی می‌نامند.

جهت اینکه یک طرح صنعتی به ثبت برسد؛ باید جدید و اصیل باشد. به طوری که هیچ شکلی شبیه آن طرح وجود نداشته باشد. ضمن اینکه ممکن است که یک طرح صنعتی، نوعی اختراع نیز محسوب شود. به عنوان مثال اگر طرحی برای لاستیک‌های ماشین تولید شود که از لغزش ماشین جلوگیری کند؛ نه تنها ممکن است که به عنوان اختراع ثبت شود؛ بلکه یک طرح صنعتی نیز خواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی

 
  •  

    تکمیل و ارائه دو نسخه از اظهارنامه طرح صنعتی. این اظهارنامه باید با زبان فارسی نوشته شده و در فرمی به خصوص تنظیم شود. به طوری که پس از بیان تاریخ، باید متقاضی یا نماینده قانونی او این اظهارنامه را امضا کند. اگر که اظهارنامه یا دیگر اسناد به زبانی به جز زبان فارسی باشند؛ باید اصل مدارک به همراه ترجمه کامل آن‌ها ارائه شود. البته باید بدانید که اگر متقاضی توانایی ارائه ترجمه‌ای کامل از این مدارک را ندارد؛ کافی است که خلاصه آن‌ها را به زبان فارسی، ضمیمه مدارک کند. به این شکل مرجع ثبت در صورتی که لازم باشد هنگام بررسی اظهارنامه، ترجمه کامل این مدارک را درخواست می کند. در رابطه با ترجمه مدارک نیز باید بدانید که اگر برخی از اصطلاحات فناوری معادل فارسی نداشتند؛ استفاده از لفظ همان اصطلاح ایرادی نخواهد داشت.

  •  
    مدارک ثبت هویت فرد متقاضی و طراح طرح صنعتی برای افراد حقیقی مدارکی همچون کپی از شناسنامه، کپی از کارت ملی برابر اصل و برای اشخاص حقوقی، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات را شامل می‌شود.
  •  

    اگر طرح مورد نظر به شکل دو بعدی باشد؛ باید 5 نمونه از شکل طرح یا تصویری یا 5 نمونه از طرح صنعتی مورد نظر به عنوان نمونه به اداره مربوطه ارائه شود.

  •  

    اگر طرح صنعتی مورد نظر سه بعدی باشد نیز همچون طرح دو بعدی باید 5 نمونه از شکل طرح یا تصویر آن یا طرح کشیده شده ارائه شود.

  •  
    جهت ثبت طرح صنعتی سه بعدی ممکن است که مرجع ثبت از شما یک ماکت طرح را درخواست کند که به همراه اظهار نامه باید به او ارائه دهید. این ماکت باید حداکثر 20 در 20 سانتی متر بوده و وزنی کمتر از 2 کیلوگرم داشته باشد و با استفاده از موادی مستحکم و با طول عمر بالا ساخته شود.
  •  
    تقاضای کتبی مبتنی بر اینکه اسم طراح این طرح صنعتی به شکل اسکن شده در پرونده الکتریکی ذکر نشود. این در صورتی است که طراح نسبت به ذکر اسم خود در طرح رضایت نداشته باشد.